الـسلام علـيـكـم ورحـمة الله وبـركاته

لو علمت الدار بمن زارها فرحت
واستبشرت ثم باست موضع القدمين
وأنشدت بلسان الحال قائلةً
اهلا وسهلاً بأهل الجود والكرم

أهــــــــــــــــــلا ً وسهــــــــــــــــلا
__________________
اذا كنتى عضوه فأهلا وسهلا بكى مره اخرى


واذا كنتى زائره فنرحب بيك ونتمنى انضمامك الينا






 
الرئيسيةالبوابةاليوميةس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتدخولالتسجيل
  اهلا وسهلا بكم فى منتدى اسعد الاوقات

شاطر | 
 

 فضل الحجاب

اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
soso girl
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 2742
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : تمام
الهواية : الانشاد الرسم والتأليف
المهنة : تلميذه وداعيه الى الله
نقاط : 3227
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 03/04/2009

مُساهمةموضوع: فضل الحجاب   الإثنين يونيو 01, 2009 10:13 am

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين وأصلي وأسلم علي خير خلقة إجمعين نبينا وعلي آله وأصحابة ومن أتبع سنته وأهتدي بهدية إلي يوم الدين ..... أما بعد :
فأن خير الحديث كتاب الله سبحانة وتعالي وخير الهدي هدي محمد ( ) أن شر الامور محدثاتها وكل محدثة بدعة وكل بدعة ضلاله وكل ضلالة في النار .
فالحمد لله الذي هدانا لدينة القويم وأرشدنا إلي صراطة المستقيم الحمد لله الذي هدانا لشكر هباتة ووفقنا للعمل بما يقرب من مرضاتة .
فلا يخفي علي كل من له معرفة ما عمت به البلوي في كثير من البلدان من تبرج الكثير من النساء وسفورهم وعدم تحجبهن من الرجال وإبداء الكثير من زينتهن التي حرم الله عليهن إبداءها ولا شك أن ذلك من المنكرات العظيمة والمعاصي الظاهرة ومن أعظم أسباب حلول العقوبات ونزول النقمات لما يترتب علي التبرج والسفور من ظهور الفواحش وأرتكاب الجرائم وقلة الحياء وعموم الفساد .
وقد أمر الله سبحانة وتعالي في كتابة الكريم بتحجب النساء ولزومهن البيوت وحذر من التبرج والخضوع بالقول للرجال صيانة لهن عن الفساد وتحذيرا ً لهن من أسباب الفتنه .
وقد أوضح الله في كتابة العزيز إدلة تثبت وجوب الحجاب علي المرأة المسلمة منها : ـ

الدليل الأول: ـ
قال الله عز وجل " واذا سالتموهن متاعا فاسألوهن من وراء حجاب ذلكم أطهر لقلوبكم وقلوبهن " ( الاية :53 سورة الاحزاب)
فأن في هذه الأية معني واضح في وجوب تحجب النساء عن الرجال وتسترهن منهم .
وقد أوضح الله سبحانة وتعالي في هذه الآية أن التحجب أطهر لقلوب الرجال والنساءوأبعد عن الفاحشة وأسبابها وأشار سبحانة وتعالي إلي إن السفور وعدم التحجب خبث ونجاسة وأن التحجب طهارة وسلامة .
فيا معشر المسلمين تأدبوا بتاديب الله وأمتثلوا أمر الله والزموا نساءكم بالتحجب الذي هو سبب الطهارة ووسيلة النجاة .

الدليل الثاني : ـ
قال الله عز وجل " يا أيها النبي قل لأزواجك وبناتك ونساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك أدني أن يعرف فلا يؤذين وكان الله غفورا رحيما "( الاية : 59 سورة الاحزاب )
أمر الله سبحانة وتعالي جميع النساء المؤمنين بإدناء جلابيبهن علي محاسنهن من الشعور والوجه وغير ذلك حتي يعرفن بالعفة فلا يفتنن ولا يفتن غيرهن فيؤذيهن .
الدليل الثالث : ـ
قال الله عزوجل " قل للمؤمنين يغضوا من أبصارهم ويحفظوا فروجهم ذلك أذكي لهم إن الله خبير بما يصنعون وقل للمؤمنات يغضنن من أبصارهن ويحفظن فروجهن ولا يبدين زينتهن إلا ما ظهر منها وليضربن بخمورهن علي جيوبهن ولا يبدين زينتهن إلألبعولتهن أو آبائهن أو أباء بعولتهن أو أبنائهن أو أبناء بعولتهن أو أخواتهن أو بني أخواتهن أو نسائهن أو ما ملكت أيمانهن أو التابعين غير أولي الإربة من الرجال أو الطفل الذين لم يظهروا علي عورات النساء ولا يضربن بأرجلهن ليعلم ما يخفين من زينتهن وتوبوا إلي الله جميعا أيها المؤمنون لعلكم تفلحون "( الاية 31 سورة النور )
أمر الله سبحانة في هاتين الايتين الكريمتين المؤمنين والمؤمنات بغض الأبصار وحفظ الفروج وما ذاك إلا لعظم فاحشة الزنا وما يترتب عليها من الفساد الكبيربين المسلمين ولان إطلاق البصر من وسائل مرض القلب ووقوع الفاحشة وغض البصر من أسباب السلامة من ذلك.
ولهذا قال الله سبحانة وتعالي" قل للمؤمنين يغضوا من أبصارهم ويحفظوا فروجهم ذلك أذكي لهم إن الله خبير بما يصنعون " فغض البصر وحفظ الفرج أذكي للمؤمنين في الدنيا والآخرة وإطلاق البصر والفرج من أعظم أسباب العطب والعذاب في الدنيا والاخرة ونسال الله العافية من ذلك .
ولا يخفي أن الإسلام قد جاء بالمحافظة علي كرامة المراة وصيانتها ووضعها في المقام اللائق بها وحث علي إبعادها عما يشينها أو يخدش كرامتها لذلك حرم عليها الخلوة بالأجنبي ونهاها عن السفر بدون محرم ونهاها عن التبرج الذي ذم الله به الجاهلية لكونه من أسباب الفتنة بالنساء وظهور الفواحش كما قال عز وجل" وقرن في بيوتكن ولا تبرجن تبرج الجاهلية الاولي " (الاية 33 سورة الاحزاب )
والتبرج أظهار المحاسن والمفاتن والمفاتن ونهاها عن الاختلاط بالرجال الاجانب عنها والخضوع بالقول عند مخاطبتهم حسما لاسباب الفتنة والطمع في فعل الفاحشة كما في قوله تعالي "يا نساء النبي لستن كأحد من النساء إن اتقيتن فلا تخضعن بالقول فيخضع الذي في قلبة مرض وقلن قولا معروفا " الاية 32 سورةالاحزاب )
والمرض هنا هو مرض الشهوة كما أمرنا بالحشمة في لباسها وفرض عليها الحجاب لما في ذلك من الصيانة لها وطهارة قلوب الجميع فقد قال علي بن أبي طلحه عن ابن عباس : أمرالله نساء المؤمنين إذا خرجن من بيوتهن في حاجة إن يغطين وجوههن من فوق رؤسهن بالجلابيب وتبين عين واحدة .
وقال محمد بن سيرين : سألت عبيده السلماني عن قول الله عز وجل "يدنين عليهن من جلابيبهن فغطي وجهه ورأسه وأبرز عينه اليسري .
ثم أخبر الله سبحانة وتعالي إنه غفور رحيم عما سلف من التقصير في ذلك قبل النهي وبالتحذير منه سبحانه .
وقد أممتثلن رضي الله عنهم لامر الله ورسوله فبادرن ألي الحجاب والتستر عن الرجال الاجانب فقد روي إبو داود بسند حسن عن أم سلمة رضي الله عنها قالت : لما نزلت هذه الاية خرج نساء الانصار كان علي رءوسهن الغربان من الألبسة وعليهن إكسية سود يلبسنها .
وروي الامام أحمد وأبو داود وأبن ماجة عن أم المؤمنين عائشة رضي الله عنها قالت : كان الركبان يمرون بنا ونحن محرمات مع رسول الله فاذا حاذونا سدلت أحدانا جلبابها علي وجهها من رأسها فاذا جاوزونا كشفناه .
وأم المؤمنين عائشة رضي الله عنها إكمل النساء دينا وعلما وخلقا وأدبا قال في حقها المصطفي ( فضل عائشة علي النساء كفضل الثريد علي سائر الطعام ).
وقد ثبت إن النبي صل الله علية وسلم لما أمر بإخراج النساء إلي مصلي العيد قلن : يا رسول الله أحدنا لا يكون لها جلباب فقال النبي صلي الله عليو وسلم ( لتلبسها أختها في جلبابها ) رواة البخاري ومسلم .
فيؤخذ من هذا الحديث أن المعتاد عند نساء الصحابة أن لا تخرج المراة الا بجلباب فلم يأذن لهن رسول الله صلي الله علية وسلم بالخروج بغير جلباب درءأ للفتنة وحماية لهن من أسباب الفساد وتطهيرا ً لقلوب الجميع مع أنهن يعشن في خير القرون ورجاله وساؤة من أهل الايمان من أبعد الناس عن التهم والريب .
وقد ثبت في الصحيحين عن عائشة رضي الله عنها قالت : كان رسول الله يصلي الفجر فيشهد معة نساء من المؤمنات متلعقات بمروطهن ثم يعدن إلي بيوتهن ما يعرفهن من أحد من الغلس .
فدل هذا الحديث علي أن الحجاب والتستر كان من عادة نساء الصحابة الذين هم خير القرون واكرمها علي الله عز وجل وأعلاها أخلاقا وأدبا وأكملها إيمانا وأصلحها عملا فهم القدوة الصالحة في سلوكهم وأعمالهة لغيرهم ممن يأتي بعدهم .
إذا علم هذا تبين أن ما يفعلة بعض نساءهذا الزمان من التبرج والزينة والتساهل في أمر الحجاب وإبراز محاسنهم للأجانب وخروجهن للأسواق متجملات متعطرات أمر مخالف للأدلة الشرعية ولما علية السلف الصالح وإنه منكر يجب علي ولاة الأمر من الامراء والعلماء ورجال الحزبة تغييره وعدم إقرارة كل علي حسب طاقتة ومقدرتة وما يملكه من الوسائل والاسباب التي تؤدي الي منع هذا المنكر وحمل النساء علي التحجب والتستر وان يلبسن لباس الحشمة والوقار وأن لا يزاحمن الرجال في الاسوق
وروي البخاري من طريق عائشة رضي الله عنها إنها قالت "يرحم الله النساء المهاجرات الاول لما انزل الله " "وليضربن بخمرهن علي جيوبهن " شققن مروطهن فاختمرن بها إي غطين رؤوسهن.
وروي عن إبن إبي حاتم وأبو داود في سننه من طريق صفية بنت شيبة قالت فذكرن نساء قريش وفلهن فقالت عائشة ( إن نساء قريش لفضل وإني والله ما رأيت أفضل من نساء قريش من نساء الأنصار أشد تصديقا لكتاب الله ولا إيمانا بالتنزيل لما أنزلت سورة النور " وليضربن بخمرهن علي جيوبهن " أنقلب رجالهن إليهن يتلون عليهن ما أنزل الله اليهن فيها ويقرأ قول الله علي امرأته وأبنيه وأخته وعلي كل ذي قرابته فما منهن امرأة إلا قامت إلي مرطها المرجل فاختمرت به تصديقا وإيمانا بما أنزل الله من كتابه وأصبحن وراء رسول الله صلي الله علية وسلم متعجرات وكأن علي رؤوسهن الغربان .
أما ما ذكر من أن الخمار ينزلق عن الرأس ويرتمي علي الكتفين كلما أعيد سقط ولكن لابد منه فإن الحجاب طاعة لله .
ولا يجوز للمرأة المسلمة إن تكشف وجهها أو يديها علي غير محارمها سواءأكانوا مسلمين أو كفار.
شروط الحجاب كما ورد في السنة المطهرة :ـ
1 ـ لا يصف :ـ أي لا يصف مفاتن المرأة لغير محارمها .
2 ـ لا يشف : ـ أي لا يكون الثوب شفاف بحيث لا يظهر جسدها .
3 ـ أن يكون فضفاضا :ـ أن يكون واسعا بحيث لا يجسم ولا يحدد ملامح جسم المرأة .
ولا يوجد لبس محدد للمرأة المحجبة ولكن يجب أن تنطبق علية الثلاث شروط التي سبق ذكرها وبحيث تتوافق شخصية وتدين المرأة المسلمة فالدين الإسلامي دين سمح بحيث أراد ظان يحافظ علي جسد المرأة وعفتها من الأذي والمضايقات والمعاكسات التي نجدها في عصرنا الحاضر وهذا عكس ما يصفها به الغرب بان الإسلام أهان المرأة بلبسها الحجاب ولكن الاتجاه الآن في الغرب لا يتفق مع ما يقولون حيث نشأت جامعات لحماية المرأة الأوربية وذلك بالرجوع إلي القيم التي فقدتها المرأة الغربية من اللبس المحتشم والتقليل من زينتها والتعامل مع الغرباء بحرص وهذه كلها من تعاليم الإسلام السمحة .
وأسال الله الكريم أن يمن علينا وعلي جميع المسلمين باتباع كتابه الكريم والتمسك بهدي نبيه صلي الله عليه وسلم وأن يعصمنا من مضلات الفتن واتباع شهوات النفوس وأن يرينا الحق ويرزقنا اتباعه والباطل باطلا ويرزقنا اجتنابه إنه خير مسئول .
وصلي الله وسلم وبارك علي عبده ورسوله نبيا ً محمد وآله وصحبه وسلم تسليما كثير .


لا تنسوا تقولوا بعد سيدنا محمد(صلى الله عليه وسلم)
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
soso girl
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 2742
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : تمام
الهواية : الانشاد الرسم والتأليف
المهنة : تلميذه وداعيه الى الله
نقاط : 3227
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 03/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الأربعاء يونيو 03, 2009 9:47 am

انا محجبه الحمد لله
عندى طلب
كل اللى تقرأ الموضوع تقول هى محجبه ولا لأ
يا رب يعجبكم الموضوع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
لؤلؤه
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 1961
العمر : 23
العمل/الترفيه : الكمبيــــــــوتـــــــــر والانتـــــــــر نــــــــت..........
المزاج : زهــــــقــــــانـــــه ومــــخنـــوقـــــه...
الهواية : الرسم
المهنة : طالبه
نقاط : 2229
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 31/05/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الأربعاء يونيو 03, 2009 1:38 pm

انا الحمد لله محجبه وربنا اكرمنى بالحجاب...................
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
soso girl
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 2742
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : تمام
الهواية : الانشاد الرسم والتأليف
المهنة : تلميذه وداعيه الى الله
نقاط : 3227
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 03/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الجمعة يونيو 05, 2009 2:38 pm

مشكوووووووره على مرورك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
لؤلؤه
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 1961
العمر : 23
العمل/الترفيه : الكمبيــــــــوتـــــــــر والانتـــــــــر نــــــــت..........
المزاج : زهــــــقــــــانـــــه ومــــخنـــوقـــــه...
الهواية : الرسم
المهنة : طالبه
نقاط : 2229
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 31/05/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الجمعة يونيو 05, 2009 3:48 pm

العفو يا عسل...............................
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
soso girl
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 2742
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : تمام
الهواية : الانشاد الرسم والتأليف
المهنة : تلميذه وداعيه الى الله
نقاط : 3227
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 03/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الجمعة يونيو 05, 2009 9:57 pm

مرسى يا قمر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Dr.dentistry
نائبه المديره
نائبه المديره
avatar

انثى
عدد المساهمات : 1545
الهواية : الرسم ، الأشغال اليدوية ،المطالعة
المهنة : medical student
نقاط : 1733
السٌّمعَة : 1
تاريخ التسجيل : 06/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الخميس يونيو 11, 2009 12:06 pm

تسلمي على الموضوع الجميل
وأكيييد طبعاً انا محجبة

...♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥...
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
soso girl
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 2742
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : تمام
الهواية : الانشاد الرسم والتأليف
المهنة : تلميذه وداعيه الى الله
نقاط : 3227
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 03/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الإثنين يونيو 15, 2009 6:58 pm

انا كمان الحمد لله
شكرا على مرورك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
بنت بسيطة
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 885
العمر : 23
العمل/الترفيه : Drawing and clothes Designer
المزاج : 3aysheen
الهواية : الرسم
المهنة : طالبة
نقاط : 1008
السٌّمعَة : 1
تاريخ التسجيل : 01/06/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الثلاثاء يونيو 16, 2009 8:36 am

اولا انا احب اهنيك على موضوعك الرائع يا سوسو
ثانيا انا محجبة والحمد لله بس انا اتمنى ان كل البنات المسلمات تبقى محجبات
ومرة تانية مشكورة يا سوسو تسلمين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
soso girl
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 2742
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : تمام
الهواية : الانشاد الرسم والتأليف
المهنة : تلميذه وداعيه الى الله
نقاط : 3227
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 03/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الأربعاء يونيو 17, 2009 1:24 pm

شكرا على مرورك
وشكرا على ردك الاكثر من راااااااااااائع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
soso girl
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 2742
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : تمام
الهواية : الانشاد الرسم والتأليف
المهنة : تلميذه وداعيه الى الله
نقاط : 3227
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 03/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الإثنين يونيو 29, 2009 8:15 am

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
meryam
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 4745
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : كووووووووووول
الهواية : السباحه - التنس - الكمبيوتر -الاسكواش
المهنة : طالبه
نقاط : 5138
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 24/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الإثنين يوليو 06, 2009 7:24 pm

شكرا لك

انا لسه مش محجبه بس اكيد اما اكبر هتحجب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://meryamsabry_meryamsabry@yahoo.com
soso girl
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 2742
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : تمام
الهواية : الانشاد الرسم والتأليف
المهنة : تلميذه وداعيه الى الله
نقاط : 3227
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 03/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الثلاثاء يوليو 07, 2009 5:22 pm

ان شاء الله ميريام
شكرا لمرورك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
meryam
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 4745
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : كووووووووووول
الهواية : السباحه - التنس - الكمبيوتر -الاسكواش
المهنة : طالبه
نقاط : 5138
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 24/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الثلاثاء يوليو 07, 2009 5:30 pm

ان شاء الله




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://meryamsabry_meryamsabry@yahoo.com
roaa
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 1701
العمر : 22
المزاج : cool
الهواية : القراءة-العاب الكمبيوتر
المهنة : طالبة
نقاط : 1774
السٌّمعَة : 6
تاريخ التسجيل : 24/06/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الجمعة يوليو 10, 2009 5:55 pm

شكرا يا سوسو على الموضوع الرائع

بس يا ترى كل المحجبات ملتزمين بشروط الحجاب؟؟؟
يعنى انا بشوف بنات محجبات
لبسين بناطيل جينز ضيقة جدا لدرجة تلفت النظر
ولبسين استرتش وبضيهات ضيقة اوى
والاسم انهم محجبين علشان مغطين شعرهم


انا الحمد لله والشكر لة محجبة وكمان لبسة الازدال
وقريبا انشاء الله هلبس الملحفة


وبتمنى لكل مسلمة ليس محجبة بان يهديها الله لارتداء الحجاب
ويمن عليها بهذة النعمة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
roaa
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 1701
العمر : 22
المزاج : cool
الهواية : القراءة-العاب الكمبيوتر
المهنة : طالبة
نقاط : 1774
السٌّمعَة : 6
تاريخ التسجيل : 24/06/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الجمعة يوليو 10, 2009 5:57 pm

اكرر شكرى لكى يا عسل

جزاك الله كل خير يا سوسو


شكرا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
soso girl
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 2742
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : تمام
الهواية : الانشاد الرسم والتأليف
المهنة : تلميذه وداعيه الى الله
نقاط : 3227
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 03/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الأحد يوليو 12, 2009 10:09 am

شكرا لمرورك
هو انا بصراحه بالبس بالطلونات بس مش ضيقه
واسعه
واحيانا بالبس اسدال لما اروح عند الشيخه
تسلمين على مرورك
وعلى النصائح
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
soso girl
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 2742
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : تمام
الهواية : الانشاد الرسم والتأليف
المهنة : تلميذه وداعيه الى الله
نقاط : 3227
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 03/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الأحد يوليو 12, 2009 10:09 am

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
roaa
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 1701
العمر : 22
المزاج : cool
الهواية : القراءة-العاب الكمبيوتر
المهنة : طالبة
نقاط : 1774
السٌّمعَة : 6
تاريخ التسجيل : 24/06/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الجمعة يوليو 17, 2009 10:38 pm

العفووووووووووووووووووووووووو

بس فعلا هى دى الحقيقة
انا بشوف كدة كتييييييييير


بس طبعا مش قصدى عليكى يا سوسو
لانى قبل ما البس الاسدال
كنت بالبس بنطلونات على الحجاب
بس طبعا وااااااااسعة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
roaa
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 1701
العمر : 22
المزاج : cool
الهواية : القراءة-العاب الكمبيوتر
المهنة : طالبة
نقاط : 1774
السٌّمعَة : 6
تاريخ التسجيل : 24/06/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الجمعة يوليو 17, 2009 10:45 pm

شكرا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
meryam
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 4745
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : كووووووووووول
الهواية : السباحه - التنس - الكمبيوتر -الاسكواش
المهنة : طالبه
نقاط : 5138
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 24/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الأحد يوليو 19, 2009 4:39 am

مش معنى انى البس بلطلون انى اكون مش متدينه
يا جماعه اللبس مش دليل على الشخصيه
فى كتير بيلبس بلطلون ومع ذلك فى قمه التدين والاحترام
وفى كتير مش لابس اسدال بس ده نقاب كمان ومع ذلك مش عارف حاجه عن الدين
اللبس حاجه والشخصيه حاجه تانيه خالص احنا مش نحكم على واحده من لبسها
مش كلامى صح ولا ايه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://meryamsabry_meryamsabry@yahoo.com
meryam
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 4745
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : كووووووووووول
الهواية : السباحه - التنس - الكمبيوتر -الاسكواش
المهنة : طالبه
نقاط : 5138
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 24/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الأحد يوليو 19, 2009 4:39 am

شكرا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://meryamsabry_meryamsabry@yahoo.com
soso girl
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 2742
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : تمام
الهواية : الانشاد الرسم والتأليف
المهنة : تلميذه وداعيه الى الله
نقاط : 3227
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 03/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الأحد يوليو 19, 2009 7:31 am

صحيح ميريام
مشكورين على مروركم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
meryam
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 4745
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : كووووووووووول
الهواية : السباحه - التنس - الكمبيوتر -الاسكواش
المهنة : طالبه
نقاط : 5138
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 24/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الأحد يوليو 19, 2009 11:58 am

العفوووووووووووووووووووووووووووووووووووو
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://meryamsabry_meryamsabry@yahoo.com
soso girl
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 2742
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : تمام
الهواية : الانشاد الرسم والتأليف
المهنة : تلميذه وداعيه الى الله
نقاط : 3227
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 03/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الأحد يوليو 19, 2009 7:11 pm

شــــــــكــــــــــــــــــــرا لـــــــــــمـــــــــروركــــــــم يــــــــا حــــــلــــــــويــــــــن
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
meryam
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 4745
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : كووووووووووول
الهواية : السباحه - التنس - الكمبيوتر -الاسكواش
المهنة : طالبه
نقاط : 5138
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 24/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الثلاثاء يوليو 21, 2009 4:01 am

العفووووووووووو يا قمر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://meryamsabry_meryamsabry@yahoo.com
Admin
المديره العامه
المديره العامه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 2275
العمر : 22
العمل/الترفيه : طالبه
المزاج : سعيده
الهواية : السباحه والنت
المهنة : طالبه
نقاط : 2316
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 26/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الأربعاء أغسطس 05, 2009 2:17 am

بجد مشكوره على الموضوع
ويارب يهدى كل مسلم

...♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥...
( توقيعى من حبيبه قلبى دندوووش )



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
لؤلؤه
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 1961
العمر : 23
العمل/الترفيه : الكمبيــــــــوتـــــــــر والانتـــــــــر نــــــــت..........
المزاج : زهــــــقــــــانـــــه ومــــخنـــوقـــــه...
الهواية : الرسم
المهنة : طالبه
نقاط : 2229
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 31/05/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الأربعاء أغسطس 05, 2009 2:31 am

شكرا لك

...♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥...


"لؤلؤه ملكه الرومانسيه والحب"
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
soso girl
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 2742
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : تمام
الهواية : الانشاد الرسم والتأليف
المهنة : تلميذه وداعيه الى الله
نقاط : 3227
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 03/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الأربعاء أغسطس 05, 2009 9:13 am

آآآآآآمين يا سوما
شكرا لردكم الحلوووووو
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
roaa
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 1701
العمر : 22
المزاج : cool
الهواية : القراءة-العاب الكمبيوتر
المهنة : طالبة
نقاط : 1774
السٌّمعَة : 6
تاريخ التسجيل : 24/06/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الأحد أغسطس 09, 2009 1:43 pm

صح

عندك حق يا ميريام

بس اللى انتى بتتكلمى عنة دا مش كل الناس
لان ساعات فعلا اللبس بيدل على شخصية الواحد
لان مش معقول تقبلى واحدة لبسة جيبة فوق الركبة مثلا وبضى قط
وطبعا مش محجبة ونقول عليها ممكن تكون متدينة
دا طبعا كلام مش معقول خااااااااالص
القضية مش البناطيل الجنز بس انا بتكلم عموما


ولا اية...............................
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
meryam
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 4745
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : كووووووووووول
الهواية : السباحه - التنس - الكمبيوتر -الاسكواش
المهنة : طالبه
نقاط : 5138
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 24/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الإثنين أغسطس 24, 2009 9:20 am

معاكى حق
يسلمو
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://meryamsabry_meryamsabry@yahoo.com
meryam
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 4745
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : كووووووووووول
الهواية : السباحه - التنس - الكمبيوتر -الاسكواش
المهنة : طالبه
نقاط : 5138
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 24/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الإثنين أغسطس 24, 2009 9:20 am

مبسوطه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://meryamsabry_meryamsabry@yahoo.com
roaa
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 1701
العمر : 22
المزاج : cool
الهواية : القراءة-العاب الكمبيوتر
المهنة : طالبة
نقاط : 1774
السٌّمعَة : 6
تاريخ التسجيل : 24/06/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الإثنين أغسطس 31, 2009 8:17 am

شكرا لك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
roaa
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 1701
العمر : 22
المزاج : cool
الهواية : القراءة-العاب الكمبيوتر
المهنة : طالبة
نقاط : 1774
السٌّمعَة : 6
تاريخ التسجيل : 24/06/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الإثنين أغسطس 31, 2009 8:21 am

تسلمين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
meryam
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 4745
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : كووووووووووول
الهواية : السباحه - التنس - الكمبيوتر -الاسكواش
المهنة : طالبه
نقاط : 5138
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 24/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الخميس سبتمبر 03, 2009 9:41 am

رائع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://meryamsabry_meryamsabry@yahoo.com
roaa
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 1701
العمر : 22
المزاج : cool
الهواية : القراءة-العاب الكمبيوتر
المهنة : طالبة
نقاط : 1774
السٌّمعَة : 6
تاريخ التسجيل : 24/06/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الخميس سبتمبر 10, 2009 9:00 pm

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
yoyo
بنوته جديده
بنوته جديده
avatar

انثى
عدد المساهمات : 150
العمر : 21
المزاج : مضايقه ومتنرفزة وهانفجر
الهواية : القراءة والعزف والتصوير
المهنة : طالبه
نقاط : 182
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 30/08/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الخميس سبتمبر 10, 2009 9:40 pm

شكرا لكى يا سوو يا عسل
ويامريم اكيد اللبس مش بيدل على الشخصية بس مثلا تلاقى واحدة لبسا عبايه وخمار وتقولى ممكن تكون مش محترمه طالما هيا لبسا كده يبقى اكيد مقتنعه بحجابها وشروط الحجاب انه يكون واسع ومش بيشف ومش بيفصل الجسم وبتمنى من كل المسلمات يلبسو الجاب وانا الحمد لله لسا صغيرة بس لبسا الحجاب الصح وملتزمه ومقتنعه بيه

yoyo
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
roaa
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 1701
العمر : 22
المزاج : cool
الهواية : القراءة-العاب الكمبيوتر
المهنة : طالبة
نقاط : 1774
السٌّمعَة : 6
تاريخ التسجيل : 24/06/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الخميس سبتمبر 10, 2009 10:02 pm

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
meryam
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 4745
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : كووووووووووول
الهواية : السباحه - التنس - الكمبيوتر -الاسكواش
المهنة : طالبه
نقاط : 5138
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 24/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الجمعة سبتمبر 11, 2009 10:05 am

مبسوطه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://meryamsabry_meryamsabry@yahoo.com
meryam
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 4745
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : كووووووووووول
الهواية : السباحه - التنس - الكمبيوتر -الاسكواش
المهنة : طالبه
نقاط : 5138
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 24/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الجمعة سبتمبر 11, 2009 10:05 am

شكرا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://meryamsabry_meryamsabry@yahoo.com
زهرة العراق
عضو موقوف
عضو موقوف
avatar

انثى
عدد المساهمات : 835
العمر : 25
العمل/الترفيه : Pupil
المزاج : good
الهواية : المطالعة والرسم
المهنة : طالبة
نقاط : 998
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 08/03/2009

مُساهمةموضوع: شكرااا   الأحد سبتمبر 13, 2009 2:15 pm

شكرررررررا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
زهرة العراق
عضو موقوف
عضو موقوف
avatar

انثى
عدد المساهمات : 835
العمر : 25
العمل/الترفيه : Pupil
المزاج : good
الهواية : المطالعة والرسم
المهنة : طالبة
نقاط : 998
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 08/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الأحد سبتمبر 13, 2009 2:17 pm

مبسوطه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
soso girl
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 2742
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : تمام
الهواية : الانشاد الرسم والتأليف
المهنة : تلميذه وداعيه الى الله
نقاط : 3227
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 03/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الأحد سبتمبر 27, 2009 9:10 am

بلاش الصور اللى بتبعتوها دى

زى
فرحانه 555

انتوا المفروض تردوا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
رورو الجامدة اووووى
عضوه ذهبيه
عضوه ذهبيه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 800
العمر : 22
المزاج : سعادتي لا يمكن وصفها
الهواية : الرسم والتلوين
المهنة : طالبة
نقاط : 906
السٌّمعَة : 1
تاريخ التسجيل : 01/08/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الخميس أكتوبر 29, 2009 1:16 pm

اولا احب اشكرك ياسوسو ياقمر على موضوعك الجميل ثانيا عايزة اقول ان المشكلة مش فى انك لابسة الحجاب ولا مش لابساه المشكلة ان البنات دلوقتى زى ماقالت روءة بالظبط بيلبسوا لبس الصراحة مش ممكن ويحطوا طرحة على راسهم وكدة اسمهم محجبين وخلاص لازم يلتزموا بمواصفات الحجاب الشرعى اللى كلنا عارفنها يعنى مش يغطوا شعرهم ويلبسوا البنطلون ضيق لدرجة انهم لو اعدوا ممكن يتقطع والله انا بشوف البنات فى الشارع لابسين كدة وكل اللى همهم ان اى ولد يبص عليهم وخلاص ماهمش عارفين ان عيون الشباب دلوقتى بقت عيون الذئاب0 وغير كدة فين ربنا من دة كلة؟؟ معتش فى حد بيتقى ربنا مفيش الا ناس قليلين جدا واسوا مافى الموضوع الاب والام لما يوافقوا ولادهم على اللى هما بيلبسوة واللى بيضايقنى لما ام تقول انها مش قادرة على ولادها ازاى مش قادرة على ولادها؟؟ طب خلفتهم لية؟؟ هية مش عارفة ان ولادها دول هية هتتحاسب عليهم وربنا هيسالها اذا كانت لبستهم الحجاب الشرعى ولا لاء00 معلش يابنوتات طولت عليكم بس الصراحة الموضوع دة اصلا عايزلة كلام كتير اوووى0000
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
meryam
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 4745
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : كووووووووووول
الهواية : السباحه - التنس - الكمبيوتر -الاسكواش
المهنة : طالبه
نقاط : 5138
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 24/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   السبت أكتوبر 31, 2009 6:12 am

فعلا يا رورو

بس المفروض ان لا ننظر الى هولاء البنات بعين المذنبين بل بعين الضحايا

ضحايا انشغال الوالدين كلا منهما باعماله واصدقاه وغياب الرقابه انهن ضحايا التفكك الاسرى

مما يجعلهم يعنون ازمات نفسيه تجعلهم يظنون ان السعادة فى لبس ارقى الملابس من بيوت

الازياء العالميه او فى نظرة شاب ممن يتسكعون فى الطرقات لا شغل لهم الا اصطياد الفتيات

الضائعات ولا يعلمون ان السعادة فى التقرب الى الله ومناجاته ليلا وختاما ادعوا الله ان يحفظ

جميع بنات المسلمين



اسفه للاطاله وفعلا الموضوع يحتاج الى كلام كثير
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://meryamsabry_meryamsabry@yahoo.com
soso girl
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 2742
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : تمام
الهواية : الانشاد الرسم والتأليف
المهنة : تلميذه وداعيه الى الله
نقاط : 3227
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 03/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الأحد نوفمبر 01, 2009 11:37 am

عندك حق يا اروى

شكرا لردك يا اروى يا عسل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
رورو الجامدة اووووى
عضوه ذهبيه
عضوه ذهبيه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 800
العمر : 22
المزاج : سعادتي لا يمكن وصفها
الهواية : الرسم والتلوين
المهنة : طالبة
نقاط : 906
السٌّمعَة : 1
تاريخ التسجيل : 01/08/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الأحد نوفمبر 01, 2009 1:17 pm

العفو ياحياتى00 كلامك صح مية فى المية ياميرو بس لية الاب والام ينشغلوا عن ولادهم ولادهم اللى هيتسالوا عليهم يوم القيامة واللى الشغل مش اهم منهم وحتى لو هينشغلوا عنهم لية مايلبسوهمش الحجاب الشرعى وبعد كدة ينشغلوا براحتهم بس هينشغلوا وهما مطمنين عليهم0000
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
roaa
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 1701
العمر : 22
المزاج : cool
الهواية : القراءة-العاب الكمبيوتر
المهنة : طالبة
نقاط : 1774
السٌّمعَة : 6
تاريخ التسجيل : 24/06/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الأحد نوفمبر 01, 2009 8:21 pm

لا لية بتجيبوا الغلط كلة على الاب والام بس لا طبعا كل انسان ربنا منحة عقل يفكر بية ويميز الصح من الغلط ولا اية
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
meryam
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 4745
العمر : 21
العمل/الترفيه : تلميذه
المزاج : كووووووووووول
الهواية : السباحه - التنس - الكمبيوتر -الاسكواش
المهنة : طالبه
نقاط : 5138
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 24/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   الإثنين نوفمبر 02, 2009 6:09 am

صح يا روءة بس البنات فى سن 16 و17 سن ده سن مراهقه وده اخطر سن لان البنت بتحس انها فى مرحله بلوغ فبتتمرد على اوضاع البيت كمان عقلها بيكون لسه ما نضج وسهل جدا انها تنساق وراء اى شى فانا بقول للوالدين ارجوكم خلى بالكم من بناتكم واولادكم لانهم امانه سوف تسال عنها يوم القيامه كمان اقول لكل الامهات يا ريت تصاحبوا بناتكم وعلاقتكم بيهم تكون علاقه صداقه مش علاقه فاترة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://meryamsabry_meryamsabry@yahoo.com
roaa
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد المساهمات : 1701
العمر : 22
المزاج : cool
الهواية : القراءة-العاب الكمبيوتر
المهنة : طالبة
نقاط : 1774
السٌّمعَة : 6
تاريخ التسجيل : 24/06/2009

مُساهمةموضوع: رد: فضل الحجاب   السبت نوفمبر 07, 2009 8:27 pm

صح عندك حق

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
فضل الحجاب
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: (( المنتديات العامه )) :: ( المنتدى الاسلامى )-
انتقل الى: